Monday, December 8, 2008

lawatan ke KT

Hari Jumaat lepas aku ke Kuala Terengganu. Nak tengok-tengok kawasan tu. Cari tempat untuk bukak bilik gerakan. Mana tempat untuk bebudak office tidur. Mana lokasi penting untuk ditawan dengan bendera dan poster nanti. Masa panjang lagi, tapi aku yang sudah ada sikit pengalaman mengendalikan pilihanraya kecil mahu merancang awal. Semua pilihanraya penting, tapi yang ini paling penting buat aku. KENA MENANG! Sebab;

1. Allayarham Dato' Razali Ismail orang baik. Dia antara politician paling humble, baik dan jujur yang pernah aku kenal. Walaupun berjawatan Timb Menteri, dia sangat senang duduk dan bersembang dengan sesiapa yang menegur. Terlalu cintakan dunia pendidikan. Maka sebab itu aku mahu BN menang, sebagai tribute kepada arwah.

2. Ini barangkali pilihanraya kecil yang terakhir sebelum Mesyuarat Pemilihan Agung UMNO. Barangkali ini juga kali terakhir YB Dato' Seri Hishammuddin akan mengetuai angkatan bala tentera perang Pemuda BN. Sebagai orang yang dilantik oleh beliau, aku rasa sangat perlu kemenangan Parlimen Kuala Terengganu sebagai simbolik hadiah perpisahan kpd bos aku diatas segala jasa dan pengorbanan beliau terhadap Pemuda.

3. Aku dah bosan kalah. Mac 08 aku jaga Permatang Pauh- Kalah. Ogos Pilihanraya Kecil Permatang Pauh-Kalah. Ini kali ketiga.. kalau kalah jugak memang aib la..

Berbalik pada trip aku ke KT Jumaat lepas. Rombongan Dato' Seri Najib tiba jam 6.45 petang dari KL. Bos aku juga ada dalam kumpulan Jawatankuasa Pengurusan tersebut. Lepas solat Maghrib di hotel kami bergerak ke rumah arwah Dato Razali Ismail. Tahlil untuk beliau kami buat di rumah beliau saja. Sampai sana aku insaf. Betapa arwah sangat simple orangnya. Rumah beliau, meskipun banglo sangat sederhana. Tidak semegah Timb. Menteri yang lain-lain. Selepas tahlil anak sulung beliau membuat sedikit ucapan;

"Bagi pihak keluarga arwah Razali Bin Idris saya mengucapkan terima kasih diatas kesudian tuan-tuan ke rumah kami bagi menghadiahkan sedikit bacaan-bacaan suci sebagai cahaya yg menerangi beliau di alam kubur." -aku dah sedikit berair mata-

"Sebagaimana cintanya arwah kepada dunia pendidikan, saya merayu kepada pimpinan tertinggi negara untuk meneruskan cita-cita arwah untuk memartabatkan dunia pendidikan"..

Mmm..orang-orang baik begini selalunya lebih disayangi Allah s.w.t..'kata Dato' Hisham semasa kami dalam kereta meninggalkan rumah arwah Dato Razali ke tempat mesyuarat. Sepanjang perjalanan ke tempat mesyuarat kami diceritakan oleh Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu bagaimana arwah yg selalu sampai ke KT setiap Jumaat petang akan pergi membuat lawatan mengejut ke sekolah-sekolah berhampiran di KT. Tidak ada protokol, tidak perlu karpet merah. Dia ingin mendengar sendiri permasalahan murid-murid dan guru.

Aku ingin jadi mcam beliau. Tidak mahu ber retorik mengejar pangkat dan kedudukan. Berkhidmat untuk masyarakat lebih afdal.. walaupun mungkin tidak popular-tapi jauh lebih mulia di sisi Allah dan mereka-mereka yang tahu akan jasa yang telah disumbang.

No comments: