Thursday, May 29, 2008

Cinta?

Aku campakkan dia jauh. Sudah berjanji dengan diri, tidak kan ada lagi entri tentang dia. Aku harus mulakan kehidupan baru...tanpa dia. Sakitkah dia, sudah makan kah dia, teringatkan aku kah dia..semua itu sudah tidak relevan. Aku tidak harus terus menerus mencurangi minda memungkiri janji yang aku buat dengan hati. Jika hati itu seorang isteri aku percaya sudah lama hati minta cerai- kerap dibohongi, kerap di main-mainkan.
Aku semakin rasa tua. Rakan-rakan sebaya sudah ramai yang berpasangan. Sudah ramai menayang anak isteri, sambil sesekali bertanyakan soalan keramat, "tidak teringinkah kamu seperti kami?". Aku sengih bodoh, menahan hati supaya tidak menjawab dengan mulut cabul mahupun jawapan sarkastik yang teman-teman sudah selalu sabar. Hati mana yang tidak mahu berteman? Lelaki mana yang cukup sifat dan nalurinya yang tidak mahu menyambung zuriat? Punyai anak-anak comel sudah pasti bisa menggembirakan hati yang selalu bermasalah. Tapi sudah bersediakah aku mahu menjadi bapak?
Aku dibesarkan dengan kasih sayang ayah dan ibu. Ayah lelaki agung yang selalu mengalah. Selalu memanjakan ibu. Selalu membantu segala urusan di rumah..selalu dekat dengan anak-anak. Terkadang merasa bersalah pabila hampir setiap hari cuma dia yang bertanya khabar, sekadar mahu mendengar suara anak-anak. Ibu wanita lembut yang penuh dengan kasih sayang..berkorban apa saja untuk kami semua..yang selalu sanggup sehari tidak bercakap dengan ayah apabila anak kesayangannya aka aku dimarahi.. haha.. mampukah aku memiliki semua itu nanti?
Memilih isteri tidak sama dengan memilih teman wanita..banyak yang harus diperhalusi..supaya tidak tersilap membuat keputusan. Yang dicintai itu tidak semestinya membahagiakan. yang selalu bertegang leher itu tidak semestinya tidak baik. Aku pernah keliru..meninggalkan kamu seketika.. tapi kini yakin.. jodohku sedang menunggguku di luar sana. Untuk kamu yang tahu, aku pohon maaf, terkadang terkhilaf melupakan kamu yang selalu sayang pada aku. Insya Allah, kau kan jadi milikku..hebat ujian tuhan untuk kita.. tapi nyata, cuma kamu yang selalu sayang pada aku. selalu mahu yang terbaik untuk aku.. jadi aku kan cuba jadi yang terbaik untuk kamu juga..
Entri ini harus berakhir disini. Jam sudah 4.30 pagi. Aku makin mamai. Akan ada hati yang terluka dengan entri ini. Untuk kamu kamu, kita tidak lagi bersama, tapi kamu antara kenangan yang paling manis,terima kasih..sekejap..namun mungkin itu yang terbaik untuk kita..moga moga kamu juga kan bahagia nanti. Selamat malam semua..aku tidur dahulu...

4 comments:

bulanbintang said...

bro.. kalo ko nk cari pasangan yg mcm ibu n ayah mu.. bgus.. congrate sbb at least ko ader kesedaran.. yer ar kesedaran untuk mendapatkan isteri solehah bg mendidik bakal anak2 ko.. bg menjaga diri ko.. niat ko da bgus da.. tp x cukup sekadar niat.. ko harus ader effort utk mencari.. mencari isteri solehah mmg tk mudah..

ko kene ar cari isteri ko kt tempat yg btol.. ni cari kt mall mmg ar tk jumpe.. ape kate rajin2kan diri g masjid.. mane tau tok bilal kr damansara tu tgh cari menantu.. mane tau nnti dia terpikat kt ko..

doa aku sentiasa untuk smua sedara..

Anonymous said...

maafkan aku atas apa yang berlaku.ku tak mampu melawan ini semua.andai dapatku lihat masa hadapan,sudah tenang hatiku sekarang.aku keliru antara kau dan dia.siapakah yang lebih membahagiakan diriku.maafkan aku.

Anonymous said...

i think i pretty much guessed why it didnt worked out between the two of u...and it was only natural for you to choose me... Now i will always be the 'next option' girl. I know and i can feel tht there is not much love for me, but im safe cos at least i will be there for you... Nevermind..

Anonymous said...

I dont understand why are you doing this to me. I have always end up becoming your punching bag and ure second option. You told me that you were going to marry me and that you love me, but quietly you are building up a relationship with another girl. Dont you have the slightest pity for me..? Havent i gone through enough? Am i so valueless that you could just do anything to me? Over the years, i tried my very best to show you my love, but its also seem that every year you will come up with a new girl. Why are you doing this to me? You broke my heart into pieces. I didnt sleep the whole night thinking abt my relationship with you and that it is all full of lies. You lied to me everyday. U made me believe that you love me and that you were going to marry when the truth is you are having secret feeling for someone else. I did a lot of things thinking that im doing it out of love and because someday im gonna be your wife. But its all fake hopes. Do you get satisfaction or are you enjoying hurting me? Dont i mean anything to you that you could just take and throw me away as you like? here i am, back to square one. I have only been with you for 2 weeks..i didnt have the opportunity to spend time with you, already you're leaving me. Im back to square one. I would probably be crying myself out and theres nothing anyone can do to help. I wont be able to laugh and smile again... And most of all, agian im dissapointing my parents..