Friday, December 12, 2008

Dilema Poket Nipis...

Hari ini aku di Kuala Terengganu lagi.. untuk sebulan akan datang ni memang bumi Terengganu akan jadi rumah. Tapi taklah rumah sangat kalau duduk hotel. Hotel yang boleh tahan juga sebab mengadap laut cina selatan. Dan bulan 12 ni memang keadaan laut yang bergelora itu membuatkan aku memadamkan sebarang cita-cita mau mandi laut. Hampir sepanjang hari hujan turun membuatkan keadaan sangat tidak kondusif untuk aku keluar berjalan-jalan di sepanjang Parlimen Kuala Terengganu ini.



Bulan 12 dan 1 ini sangat mencabar. Selain dari persiapan menghadapi Pilihanraya kecil ini, 3 hb January ini insya allah akan menjadi satu permulaan baru dalam hidup aku. Selepas mengenali dia selama 6 tahun kami sudah nekad tidak mahu yang lain dalam hidup. Majlis pertunangan akan diadakan di rumah tok Shireen di Bangsar. Sedangkan pada 6 January itu akan diadakan penamaan calon di Kuala Terengganu. Selalunya seminggu sebelum hari penamaan calon aku sudah sibuk yang teramat sangat di tempat itu. Dahlah sewaktu merisik dulu aku tidak ada di KL, bertunang juga mungkin aku akan ada di Kuala Terengganu, waktu kahwin?


Itu tidaklah besar sangat. Aku tahu ramai orang yang masalah mereka jauh lagi besar dari aku. Mungkin aku boleh lari sekejap, sekadar untuk tangkap gambar di majlis itu dan kemudiannya terbang balik ke Kuala Terengganu. Mungkin yang lebih merunsingkan adalah kerana tahu duit tidak berapa ada dalam wallet mahupun dalam bank.

Kamu-kamu yang sudah berkahwin, bagaimana kamu kumpul duit dulu? Dulu dari sekolah cikgu sudah ajar untuk menabung. Malah ada wakil-wakil dari bank yang selalu datang mempromosi pelbagai insentif semata mahu mengajar anak murid supaya menabung dari kecil. Aku dulu pun ada buku Ting yang dibuka oleh mak bapak, tapi sebaik saja cukup umur, harijadi yang ke 18, aku celebrate dengan habiskan duit dalam Ting..mmmm...

Sejak kerja juga gaji selalu cukup-cukup..cupui-cupui kata orang Perak. Itupun banyak bulan juga diawal kerjaya terpaksa menebalkan muka menagih kasih ayah ibu minta advance kerana budget sudah lari. Kesimpulannya, aku tidak pernah menabung..

Oleh itu layaklah kiranya aku katakan sudah tiba masa untuk aku tekan panic button.. aku buntu..untuk mula menabung sekarang mustahil bisa cukup menjelang tarikh pernikahan di bulan Julai. Untuk meminjam aku rasa sangat tidak sedap. Memanglah ramai kawan-kawan dan kenalan yang aku tahu meminjam dari Bank Rakyat untuk memulakan kehidupan berumahtangga..dan aku tidak memandang rendah kamu semua.. cuma dipikiran aku.. tidak wajar aku mahu berhutang semata-mata mahu memenuhi nafsu untuk menjadikan perkahwinan itu 'wedding of the year'. Aku tidak mahu nanti anak sudah mahu masuk darjah satu aku masih lenguh-lenguh menghantar duit bulanan membayar hutang pinjaman..

Entahlah..haruskah aku kerja 7 eleven waktu malam untuk mencari duit lebih? atau buat sekadar yang termampu, tidak perlu jaga hati sanak saudara atau ayah ibu yang mahukan perkahwinan anak sulung mereka ini meriah? Akan kamu umpat kata aku dibelakangkah kalau kamu datang kenduri aku dan dihidangkan bihung goreng dengan udang kering?

Arrrgghhhh...tidurlah..aku mahu lupakan ini semua sebentar...bangun nanti aku pikir lagi...

1 comment:

Anonymous said...

Whats more important is the marriage, not the wedding. Kita buat yang termampu..perjalanan hidup saudara selepas pernikahan akan lebih mencabar, duit untuk isteri bersalin lagi.. apa pun, tahniah!

-kek cawan-