Thursday, June 2, 2011

Jadi Bapak dan Cabarannya waktu malam..

EMMIR SELEPAS 3 MINGGU
EMMIR LAHIR 11/5/11

Tajuk seakan akan satu kertas kerja yang dibentangkan dalam diskusi ilmiah di universiti. Hakikatnya ini hanyalah cetusan rasa daripada seorang bapak yang tak cukup tidur bilamana anak kedua yang baru 3 minggu meragam malam.

Semalam Emmir rengek-rengek, nangis-nangis. Sepanjang 3 minggu semenjak kelahirannya inilah pertama kali 'milk monster' bertukar menjadi 'monster' sahaja. Jika sebelum ini dia hanya mahukan susu, samada bergayut dengan mummy ataupun bila habis disambung dengan formula, malam tadi sangat mencabar bila dia menangis sekuat-kuat hati. Diangkat dia menangis, diletak apatah lagi..semuanya jadi serba buntu. Selaku penolong ketua darjah aku cuba membantu ketua darjah (bini) memujuk Emmir. Masalah jika anak rapat adalah sindrom jangkit. Jika Hannah menangis, Emmir akan turut berkoir, begitu juga bila Emmir menangis..Hannah akan turut bangun dan menyertai sewaktu korus. Jika tidak tahan dugaan memang aku dan Shireen juga akan terjebak boleh menangis.

Kembung malam untuk bayi adalah satu masalah normal dan kerap terjadi. Tak ada penjelasan perubatan mengapa ianya terjadi. Yang ada hanyalah teori org-org tua. Angin, sejuk, pemakanan ibu sewaktu menyusu dan sebagainya gagal menjelaskan secara tepat kenapa ianya berlaku. Tapi bagi bapa dan ibu muda tidak dapat lari dari masalah ini. Selepas puas digosok minyak yu yee dan dituam perutnya akhirnya dia belahak (burp) dan dapat tidur lena.. Sebenarnya itu ringkasan cerita..yang diceritakan pagi tadi oleh Shireen kepada aku kerana sebelum anak lena, bapaknya lena dulu... :p

Aku rasa sedikit bersalah pada Emmir.. harap nanti dia tak baca blog ini kerana sebagai bapak aku kena jaga air muka... mana boleh beritahu anak bapak bersalah.. :p Kerana sebelum lahir sering membincangkan betapa kesiannya kami pada Hannah yang sudah mahu dapat adik sedangkan dia sendiri cuma setahun. Betapa nanti dia akan terabai atau diabaikan secara tidak sengaja oleh mummy dan bapaknya. Kerana kerisauan melampau itu aku secara tidak langsung telah tersangat memanjakan Hannah dan sangat kurang membelai Emmir dan mummynya.. Maafkan bapak ye Emmir.. Akan cuba berlaku lebih adil selepas ini.

Jika dulu kelahiran Hannah dipenuhi dengan 'tweet' secara live daripada hospital.. di penuhi dengan gambar gambar yang dinaikturunkan ke laman FB, Emmir sangat bersederhana. Tiada 'tweet', tiada gambar sebanyak kakaknya.. kata kawan-kawan memang anak pertama lebih jiwa, lebih segala-galanya kerana dia yang pertama.. entahlah.. mungkin ada kebenarannya. Tapi diharapkan aku akan lebih berlaku adil dengan anak anak aku...

P/S: Best siut ada anak sepasang... walaupun headache bini dah sibuk pilih warna tema baju raya.. :p Alhamdulillah...


No comments: