Friday, September 19, 2008

Buffet Buka Puasa dan Politik..

Senario Berpuasa hari ini;
Bangun Sahur jam 4 pagi, menghangatkan saki baki lauk pauk yang ada untuk dibuat sahur. Tunggu hingga Subuh masuk, gunakan masa untuk membaca Al Quran.

Berlapar dan dahaga sepanjang hari. Menjaga percakapan dan peradaban supaya tidak makruh mahupun batal puasa. Menahan mata dari melihat yang memakruhkan, menjaga telinga supaya tdk mendengar percakapan yang sia-sia. Menjaga lidah dari mengumpat mengata. Tunaikan segala sembahyang yang fardhu.

Bila petang tiba, buat reservation di hotel-hotel 5 bintang. Bayar sehingga 90++ sekepala. Pergi dengan kawan-kawan. Duduk makan sampai santak, tak larat mahu Maghrib, apatah lagi untuk berterawih. Duduk sehingga jam 9.30, walaupun tidak larat sudah..tapi mahu buat berbaloi, sumbatlah apa yang ada. Dipenuhkan dengan gelak tawa dan sembang sembang yang sia-sia.

Pengajaran: Permulaan yang baik dan mulia, niat yang ikhlas mengabadikan diri untuk ALLAH swt. Tetapi jika finishing nya diakhiri dengan pembaziran, (90++, minimum 70++..isn't that ridiculous?) tidak bersembahyang, apalah ertinya semua kesabaran tengah hari tadi?

Senario Politik hari ini;

Ramai yang masuk dengan hati yang bersih. Niat mahu membantu anak bangsa. Mahu berbuat baik demi kepentingan anak cucu kita nanti. Meneruskan kesinambungan perjuangan datuk nenek kita dulu. Maka berusahalah mereka mendaki anak tangga politik. Berjuang tanpa mengharapkan pembalasan. Gunakan duit dari poket sendiri untuk bantu jiran-jiran, ahli-ahli cawangan. Memang jadi kegemaran penduduk setempat atas sikap yang baik mereka itu.

Namun, ramai pula yang bilamana sudah selesa di kerusi empuk, bercampur gaul dengan golongan-golongan elitis, sudah pandai cerita tentang projek-projek juta-juta. Sudah kenal kelab malam. Sudah ada penaja yang sanggup habiskan puluhan ribu untuk hiburan. Sudah lupa muka anak bangsa sendiri. Sudah sanggup khianat kepentingan penduduk setempat semata-mata imbuhan duniawi.

Kesimpulan: Niat yang baik semata-mata tidak cukup untuk bertahan. harus ada kekuatan dan jatidiri sendiri untuk terus dalam perjuangan ini. Selamat Berubah Semua.. semoga hari ni jadi titik tolak permulaan dalam kerjaya kita sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi ini.

No comments: