Monday, September 29, 2008

Aidilfitri

Hari ini hari terakhir bekerja. Semangat sudah hilang..hati sudah terpanggil panggil mahu pulang. Sudah terbayang keseronokan berhari raya di Bagan Dato'. Mahu bersama membakar lemang (lebih kepada memberi sokongan moral sebab aku memang tak tahan jaga api) Mahu bayar zakat fitrah dan bertakbir di malam raya. Mahu tengok orang main meriam buloh/besi di masjid Parit Lima (duduk jauh jauh sambil tutup telinga- aku anti keganasan..jadi bunyi bunyian yang kuat agak menakutkan sebenarnya..haha)
Selalu orang kata, sudah makin tua sudah makin hilang seri beraya. Aku tidak setuju. Hari raya Aidilfitri masih lagi cuti kegemaran aku. Memang setiap tahun aku sangat teruja bila mahu berhari raya. Mahu mencium tangan ayah ibu di pagi raya.. Mahu tengok muka adik-adik dan sepupu yang seronok bilamana dapat duit raya dari aku. Mahu berkonvoi 10 kereta pergi rumah sedara mara..(kami memang ramai..sekali pergi rumah sedara memang terus ambil alih rumah orang tu), mahu rasa jadi seperti budak-budak yang senang seronok bila bertukar-tukar persalinan baju raya dari pagi ke tengah hari ke petang ke malam.
Tahun ini lebih rasa istimewa. Tahun ini untuk aku. Aku dedikasikan raya ini untuk sendiri. Sebab insya Allah tahun ini kali terakhir beraya sorang. Raya terakhir aku menguruskan diri sendiri. Aidilfitri penutup untuk aku sebagai Presiden Kelab Cucu Bujang. Tahun depan aku mahu bawa isteri..haha.
Maaf jika entri ini menyesakkan. Aku cuma teruja di pejabat yang kosong ini..sudah tidak sabar mahu tinggalkan kota lengang ini. Tapi kerana aku kan tidak ada internet connection selama seminggu lebih, ini entri mohon maaf. Kepada sahabat taulan, kepada kenalan, kepada saudara mara yang jauh, kepada pembaca blog ini. Aku manusia biasa, justeru pasti ada kata-kata, perbuatan mahupun coretan yang mengguris hati. Maaf ya? Halalkan makan minum. Jika ada yang terhutang telefon aku ya? Mungkin terlupa..akan aku jelaskan..
Harap kamu kamu juga ceria seperti aku mahu berhari raya. Balik nanti harus kerja keras. Harus cari duit banyak banyak. Aku mahu kahwin..
Selamat Hari Raya Aidilfitri.. Maaf Zahir Batin..
~MOHD SHAHRIZA HJ AMIR SHARIFFUDDIN~

No comments: