Thursday, September 18, 2008

Politik Durex


Aku keliru kini. Dulu mahu berpolitik telus. Tidak mahu berprasangka, tak mau masuk dalam typical ahli politik melayu yang berpolitik cara kampung. Tak mau duduk dari Maghrib sampai Subuh di kedai kopi. Tak mahu bercerita tentang keaiban orang. Tak mau tau siapa skandal dengan bini siapa.. Siapa yang baru tambah isteri muda. Tapi bila kita tidak menunjukkan minat kearah cerita sia-sia, kita dituduh sombong, tidak akar umbi, tidak pandai bawa diri.

Seorang sahabat beritahu 2 malam sudah, ada pemuda di bahagian Subang yang kini anti dengan aku. Kerana kononnya sewaktu aku makan bersama ayah, ibu, opah, Shireen dan adik adik di Bora Asmara (kedai makan di Sg Penchala), mereka sampai dan aku tidak pergi bersalam dengan mereka. Kononnya aku berjawatan di Pusat, maka aku harus lebih 'friendly'.

"Helo? kalau sudah nampak aku duduk disitu bersama keluarga, tdk boleh dtg ke arah aku kah?" "Atau terlalu besar kamu sampai aku harus pergi menyembah?"
*(tarik nafas panjang-panjang, istigfar)

Dulu waktu aku bertanding melawan Si Lembik di cawangan, untuk pergi menjadi wakil cawangan ke Mesyuarat Bahagian, Si Lembik tendang kereta aku bila kalah, hantar sms berbentuk ugutan. Yang dipandang serong satu bahagian siapa? AKU. Aku yang mengamalkan demokrasi bertanding mengikut lunas lunas perlembagaan parti dipandang sampah. Yang heronya orang emosi yang berakal nyamuk, yang bercakap merapu itu yang dipandang mulia. Hebat dan kuat mengemikkan kereta ahli UMNO sendiri. Hoi Lembik yang kuat menangis! Dimana kamu sewaktu ahli-ahli UMNO dikepung Keadilan di Permatang Pauh? Dimana kamu sewaktu kami membanting tulang cuba memenangkan calon kita? Kenapa tidak ditendang kereta kereta Keadilan yang agresif membaling batu kepada kami disana? Atau memang Si Lembik itu hanya berminat mencari gaduh sesama ahli UMNO sahaja. ______________________________________________________________
Aku diberitahu, Mamat kata jangan bawak Shah masuk jentera kempen. Kerana sentimen bahagian yang marahkan aku. Aku kata tidak apa, asalkan Harrison menang. Tapi rata-rata yang aku jumpa masih melayan baik. Cuma Mamat yang malu-malu mahu jumpa aku. Yang di Showru sanggup tidak datang bersembang ke meja aku. Yang mahu balik tapi bersalam pun seakan-akan tidak mahu. Tidak apa wahai Mamat. Aku tidak marah. Tidak juga kecil hati. Orang Melayu memang tinggi akal budinya. Maka aku faham jika Mamat terhutang budi dengan Si Lembik, banyak duitnya yang dibelanjakan kepada Mamat di 'tempat' itu...Tapi tidak faham bila Mamat dengan bersemangat memohon agar budak kamu Si Latah dimasukkan ke dalam jentera. Si latah yang terang terang bersama Rafik? Hahaha...

Hmph.. aku tidak mengharapkan Mamat berubah. Biarlah Mamat sepenggal di sana, bergembira dengan jawatan Mamat. Kerjalah kuat-kuat, tingkatkan pengaruh Mamat, tambahkan kekayaan Mamat, kerana 2011 aku kan hadir mencabar kamu! Tanpa duit, tanpa playsafe, tanpa bermuka-muka. Kita bawa gelombang baru untuk Pemuda... Kita ketepikan orang-orang retorik seperti kamu, kita campak orang-orang Durex jauh dari UMNO..

Perjuangan hari ini bukan untuk membuat rumah banglo, bukan untuk bersaing jumlah kereta, tidak juga untuk menabung untuk simpanan hari tua. Tapi ini masa depan anak-anak kita.. bangkitklah wahai Melayu..

P/s : maaf, sedikit emosi. Saya manusia biasa yang tidak lari dari perasaaan marah. Saya tidak benci, tapi marah dengan sifat playsafe MAMAT!

No comments: