Tuesday, October 14, 2008

Orang jahat bermuka-muka dalam kumpulan sendiri...

Hari Sabtu lepas aku berkampung di Kelab Golf Rahman Putra. Hari pembalasan untuk para perwakilan menentukan nasib pihak-pihak yang bertanding. Samada gerak kerja Harrison selama 4 tahun itu cukup untuk meyakinkan berbanding janji-janji yang diberi oleh Rafik (Rafik kurang bersama program-program Pemuda Subang sepanjang tempoh 4 tahun itu).

Tiba dalam pukul 2 petang.. baru ada sekumpulan kecil perwakilan yang tiba mendaftarkan diri. Aku ke hulu ke hilir bertemu kawan-kawan lama. Dan mudah untuk aku masuk ke dua-dua kem. Aku menyokong dan kempen untuk Harrison sebagai Ketua Pemuda. Tapi aku menyokong Don untuk Naib Ketua, biarlah apa orang nak kata. Tidak luak pun aku dengan kata-kata mereka. Meski sudah ada persefahaman awal untuk gandingan Harrison-Cikgu Ramli, aku sangat tidak selesa dengan pendidik itu. Yang telah secara terang menikam aku dari belakang. Mengadakan mesyuarat semula Pemuda cawangan aku tanpa memaklumkan aku. Terlalu kasihkan Ibrahim kononnya. Itulah masalahnya jika Pemuda senang digula-gulakan..

Menanti ketibaan Dato Mokhtar untuk perasmian mesyuarat saja sudah 2 jam lebih. Pukul 4.30 petang baru perasmian bermula. Sudah terbayang yang semuanya hanya akan selesai pagi nanti. Sudah pukul 6.45 petang baru Pencalonan untuk Ketua Pemuda UMNO Malaysia dibuat berdasarkan kiraan tangan. 3 dari 4 calon yang berminat dicalonkan..dimulakan dengan YB Dato Seri Dr Khir Toyo, YB Dato' Mukhriz Mahathir dan YB Khairy Jamaluddin. Akhirnya nampak jelas di Subang bahawa Dato Mukhriz Mahathir sangat dikehendaki akar umbi di Subang setelah berjaya dapat 199 undi sedangkan undi kedua yang lain jika dicampur sekalipun cuma dalam 70 undi.

Selepas solat Maghrib, proses pembuangan undi dimulakan. Dengan sejumlah 102 cawangan yang terlibat, proses itu mengambil masa 3 jam juga untuk selesai. Aku mundar mandir, cuba membaca riak para perwakilan sewaktu mahu membuang undi. Tambahan pula terdengar desah desir ada senarai baru warna biru yang diedarkan sejurus sebelum pembuangan undi. Yang cuba menumpang populariti Harrison untuk menyelitkan nama mereka masuk ke dalam senarai yang diundi perwakilan. Biarlah.. jika mereka tidak jujur dengan semangat setiakawan sendiri lantas tergamak mencantas nama kawan-kawan yang lain..biarlah.. akan ada pembalasan untuk mereka-mereka yang khianat ini.

Hampir pukul 2 pagi proses pengiraan selesai..Seperti yang dijangka Harrison menang besar. 229 undi menewaskan Rafik yang mendapat 91 undi.. Ramli 237 undi pula mengalahkan Don yg mendapat 79 undi. Bila keputusan senarai AJK dikeluarkan, aku sudah dapat membaca keputusan-keputusan upset yang akan keluar. Zulsharif, Shahril, Shoib,Azri dan Cikgu Zaidi tewas dengan keputusan agak sama...80 ++ undi dan Zaidi Brutal gagal jadi perwakilan G2. Tahniah kepada yang buat kerja sulit itu. Kamu-kamu memang hebat.. memutar belitkan situasi untuk kegunaan kamu-kamu sendiri.. Takpe.. seronok dan berbahagialah kamu di sana.. kerana kebanyakan kamu memang setakat itu sajalah kareer kamu dalam politik..Kepada 6 orang yang tewas, jangan putus asa.. Orang semua nampak dan sedar permainan kotor mereka..dan kepimpinan Subang juga pasti akan bawa kamu bersama.. kita buat kumpulan baru.. kita yang setia dengan Harrison ini akan jadi kumpulan back benchers yang akan jadi mata dan telinga untuk Harrison..dan suara kita akan lebih kuat untuk tegur AJK-AJK yang tidak buat kerja.. terutama yang sibuk mainkan kamu dulu... Untuk pengedar chai biru..kami tahu siapa kamu.. hahahaha...

No comments: