Monday, November 3, 2008

Penghuni Tingkat 4...

Banyak dengar cerita-cerita orang tentang tingkat 4. Aku kurang mahu ambil tahu kisah orang yang takde kena mengena dengan hidup aku. Tapi bila sudah melibatkan masa depan anak cucu aku, tidak boleh kompromi.

Jiran-jiran sebelah rumah juga bila sesekali bertemu depan lif untuk turun pergi kerja akan bercerita dan bertanyakan hal yang sama. Barangkali mereka perasan uniform Pemuda UMNO yang aku pakai maka mereka bertanyakan hal itu pada aku.

"Kamu tak boleh ambil tindakan pada mereka kah?"

"Jangan sampai masa depan anak-anak kita rosak sebab budak-budak Tingkat 4 ni" -Izran jiran tingkat 5 cakap dengan aku waktu jumpa di kafe Armanee semalam.

Aku angguk lemah. Kalau sudah takde sape yang nak tegur budak-budak tingkat 4 ni biarlah aku yang pergi.

Balik dari kenduri kahwin di Putrajaya malam tadi aku nekad. Aku mahu jumpa diorang semua. Meski pun mengaibkan dan aku tak tahu apa reaksi mereka jika aku menegur mereka. Maklumlah, mereka orang-orang 'besar' dan bergaji besar(aku rasalah).

Aku ketuk dan bagi salam pada mereka. Aku sampaikan yang ini bukan harapan aku seorang, harapan akak jiran aku, abang-abang yang anaknya baru masuk sekolah dekat rumah aku.

Rupanya di Tingkat 4 itu bukan seorang saja yang berkuasa di situ. Ada 10 orang besar yang mempengaruhi untuk mereka sama-sama buat keputusan itu.

Sebab mereka orang besar, aku kena cakap English;

"I'm sorry and a little embarassed to ask you this. Is it possible if you turn down the volume when you are watching that porn movie?"

Petang itu aku berkenalan dengan 10 orang besar dan warna hitam, jiran aku di Tingkat 4. Petang itu juga 10 orang budak Nigeria sengih-sengih dan mintak maaf..

1 lagi kejayaan Pemuda Barisan Nasional untuk masa depan anak cucu kita..

No comments: