Monday, November 3, 2008

Debat atau tidak?

Satu tanggapan orang yang aku tak suka tapi susah/malas untuk betulkan ialah aku kaya. Sebab aku dalam politik, kenal dengan menteri itu,menteri ini. Kononnya aku sengaja tak mahu tukar kereta kerana mahu ‘cover line’, tidak mahu orang tahu yang aku banyak projek.

Perlukah aku mengangkat sumpah lahanat bahwa aku;
a) Tidak kaya
b) Tidak pernah dapat apa-apa projek
c) Tidak berniaga sama sekali
d) Kenal menteri-menteri tapi diorang bukan kenal aku pun

Aku memang minat politik sangat-sangat. Mungkin pelik bilamana dari darjah 4 bilamana kawan-kawan sekolah sibuk baca komik Doraemon, Pedang Setiawan, aku curi-curi baca Harakah ustaz ajar mengaji aku. Aku ambik buku-buku politik yang ayah beli. Dari situ aku sudah tanamkan semangat yang satu hari nanti aku mahu jadi ahli politik. Dari darjah 4.

Itu aku kira lebih baik, lebih rasional. Sebab cita-cita aku dari darjah 1 sampai darjah 3 mahu jadi penjaga gol England..

Jadi segala aktiviti yang melibatkan kepimpinan aku minat. Dari jadi wakil sekolah ke pertandingan bercerita kisah-kisah Al-Quran sampailah jadi wakil daerah untuk Pertandingan Bahas. Aku dulu takde darah gemuruh bercakap depan orang ramai. Aku kira, mahu jadi pemimpin harus pandai bercakap.

Tapi hari ini untuk jadi pemimpin bukan bercakap itu saja yang penting.

Kemampuan berdebat dan mempesonakan orang dengan hujah-hujah kau saja tidak cukup.

Tapi,tidak nafikan pentingnya skill itu untuk jadi pemimpin. Yang aku soalkan itu bukan nombor satu. Banyak lagi yang harus diberi prioriti. Niat, kewibawaan memimpin, jatidiri sebagai Politikus Melayu.

Dari sini kamu tahu dan boleh mengagak..aku kurang setuju diadakan perdebatan untuk memilih calon Ketua Pemuda. Kalau mahu menerangkan idealogi dan pendapat pun banyak forum atau method lain yang boleh diambil pakai untuk menyampaikannya. Kerna aku kira perdebatan terbuka itu akan hanya mendedahkan pekung di dada sendiri. Tidak dapat lari pasti akan ada yang emosi dan serangan-serangan itu akan hanya mengurangkan lagi minat orang kepada kita.

Proses pemilihan dalam UMNO ini adalah satu usaha untuk meyakinkan rakyat dan ahli UMNO bahawa kita mahu berubah. UMNO sedang membuat reformasi dalaman untuk membersihkan parti. Usaha ini telah dimulakan dari peringkat bawah, di cawangan dan bahagian-bahagian yang akan selesai mesyuaratnya minggu depan. Aku rasa perdebatan terbuka ini akan hanya mengeruhkan lagi pandangan orang pada kita.

P/S : Kurang bercakap tapi lebihkan gerak kerja kan lebih baik?

No comments: