Wednesday, October 22, 2008

Songsang Politik

Pagi tadi dalam perjalanan ke PWTC aku dengar radio Melayu. Sudah lama tidak dengar radio-radio swasta siaran melayu.. Sudah makin banyak tumbuh..yang ada juga walau siarannya berbahasa melayu nama stesennya dalam Bahasa Inggeris. Untuk apa? Marketing untuk penduduk luar? Adakah yang faham bahasa Melayu kita itu?



Semakin tidak faham bila dengar suara juruhebah sekarang. Suara tidaklah sedap mana, ilmu pula tidak setinggi mana..jadi banyak bebelan-bebelan murahan yang mungkin pada orang kita menghiburkan.. tetapi langsung tidak memberi nilai tambahan kepada hidup seharian. Aku diberitahu teman, untuk jadi juruhebah sekarang tidak perlu bersuara lunak mahupun sedap. Cukup dengan paras rupa yang kacak atau cantik, ditambah pula dengan populariti kerna mungkin pernah masuk satu dua rancangan realiti murahan. Apabila tidak laku untuk buat album atau main wayang, kita cuba pula salurkan mereka kepada radio-radio swasta ini.



Maaf-bukan mahu menghina kualiti mereka-mereka yang hebat hari ini. Cuma aku rindu Kak Yong, aku rindu Omar Bin Ahmad, aku nak dengar suara Gary, Yasmin Ahmad mahupun Kudsia Kahar. Yang ada hari ini ramai yang lebih suka melawak keterlaluan, gelak yang kuat-kuat walaupun tidaklah lawak mana, dan menjerit-jerit. Meleret-leret bualan dengan bahasa pasar dan rojak yang entah dari mana asal usulnya.



Begitu juga senario politik hari ini. Dulu kalau mahu naik kena buktikan kemampuan memimpin dahulu. Naik dari peringkat kampung, daerah, negeri baru ke pusat. Diajar supaya bertatih-tatih. Sudah banyak jasa di cawangan baru diangkat jadi ajk di bahagian. Kalau bagus lagi dipilih jadi ketua pemuda bahagian. Kemudian jadi Adun atau Ahli Parlimen. Sekarang ini lain.. kamu tunjuk kamu hebat (banyak duit / popular / atau rapat dengan pemimpin atasan) kamu akan diangkat..orang-orang di bahagian akan diberi 'wahyu' bahawa ada pemimpin ulung akan balik untuk mengetuai kamu semua di kampung kamu..kerana di kampung kamu tidak ada yang bagus maka harus dihantar pulang seorang 'anak keramat' untuk membantu kamu.



Oleh sebab itu politik hari ini sudah hilang serinya. Ramai pemimpin yang ada di bahagian-bahagian hari ini bukan dihormati atau disegani kerana ilmu dan jasa. Sebaliknya ramai yang lebih bertuankan duit dan harta benda. Kerana itu bila pemimpin sekarang bicara soal perjuangan, yang di bawah sini menjuih mulut, kerana cerita-cerita tentang tender-tender dan projek-projek kamu memang kami ketahui. Kamu minta kami berjuang atas nama parti keramat, parti sahsiah kita..
keluarkan wang ringgit sendiri, keluarkan masa dan kudrat tenaga..sebab apa? Sebab untuk menguatkan lagi kamu di atas sana?



Bangkitlah wahai anak bangsa.. sedang kita sibuk bertelagah sesama kita, bangsa-bangsa lain sibuk mengambil kesempatan atas kemelutan kuasa yang kita cipta sendiri. Hari ini sudah ada yang berani menyeleweng sejarah mengatakan bahawa Melayu juga pendatang!!. Hari ini sudah ada bangsa yang minta kerusi Timbalan Pengerusi BN diberi kepada kaum mereka!!. hari ini sudah ramai yang bangkit mempersoalkan biasiswa anak-anak kita!!. Lama mana lagi kita harus bersabar? bangkitlah wahai Melayu..sebelum kita sendiri tewas di tanah air berdaulat ini. HIDUP MELAYU! HIDUP MELAYU! HIDUP MELAYU!

No comments: